Rodina - hrádza proti izmom

Autor: Marek Michalčík | 4.12.2019 o 19:14 | (upravené 4.12.2019 o 19:22) Karma článku: 0,00 | Prečítané:  400x

Najlepšou prevenciou proti nebezpečným ideológiám vychádzajúcim z individualizmu na jednej strane a kolektivizmu na strane druhej je rodina a na jej posilnenie zameraná rodinná politika.

 

Ideológie vychádzajúce z individualizmu a kolektivizmu predstavujú pre spoločnosť hrozbu, lebo vytvárajú falošnú schému chápania sveta. A z tejto falošnej predstavy sa potom môže vyvinúť viac či menej nebezpečná forma extrémizmu. 

Izmy a ich svet

Individualizmus zdôrazňuje osobnú slobodu človeka. Ak to preženie, čo nebýva výnimkou, vzniká schéma sveta hedonizmu, sebeckosti, cynizmu či individualistického utilitarizmu. Častým prejavom extrémneho individualizmu je požiadavka na "práva" nad rámec základných a prirodzených ľudských práv resp. vytváranie nových individuálnych "ľudských práv" ako formy oslobodenia sa od ľudskej prirodzenosti. Prejavy tejto ideológie môžeme vnímať práve v našich časoch v našom “Západnom” geopriestore, keď sa argumentom individuálnej slobody odstraňujú prirodzené obmedzenia a prirodzené hodnoty. Takýmto spôsobom potom môžu byť ospravedlnené vyslovene zlé veci, ktoré majú potenciál prerásť do extrému, ktorý je mimo racionality. 

Podobné je to aj s kolektivizmom. Najznámejšie kolektivistické ideológie, ktoré sa historicky vyvinuli, sú komunizmus a nacizmus. Robotnícka trieda, národ alebo rasa sa zbožšťujú a stávajú sa meradlo všetkého. Všetko sa posudzuje s ohľadom na spoločný, zvyčajne úzkou skupinou stanovený "kolektívny" cieľ. Emócia a zdanie, ktoré táto ideológia prináša, je stabilita a pokoj. Presne o to sa teraz napríklad pokúša súčasná Čína. Som si istý, že architekti čínskeho režimu majú podrobne preskúmané dejiny Sovietskeho zväzu a jeho satelitov a snažia sa o jeho napodobnenie s vyhnutím sa chybám, ktoré Sovieti urobili. Až sa desím, ako sa im to zatiaľ darí. 

Teraz si dovolím jednu poznámku. Je zaujímavé, že extrémne negatívne dôsledky oboch vyššie spomínaných "izmov" môžu byť rovnaké, len sa k nim dopracovávajú inou motiváciou. Napríklad prehnané zvýraznenie individuálnych práv môže viesť k legalizácii "práva" na vlastnú likvidáciu - asistovanú samovraždu a eutanáziu. Na druhej strane tlak kolektívu na zodpovednosť človeka napr. za krajinu, životné prostredie, planétu tiež môže viesť k tomu istému. V tomto prípade to má skôr charakter občianskej spoločenskej povinnosti ukončiť "zaťažujúci" život, než individuálneho "práva". Dalo by sa povedať, že legislatívny nástroj je ten istý, iná je len dôvodová správa. Koniec poznámky. 

Ako s tým celým súvisí rodina?

Zásadne. Rodina je prirodzená ľudská inštitúcia vychádzajúca z najbližších príbuzenských vzťahov medzi mužom a ženou a ich deťmi. V biologickej rodine sa najprirodzenejším spôsobom vytvárajú nepodmienečné láskyplné vzťahy, ktoré človeka robia šťastným. Preto je taká silná a nenahraditeľná a preto zostáva etalónom rodinného života, pretože nič prirodzenejšie neexistuje.

Rodina je dostatočne malá, aby dokázala zachovať intimitu potrebnú pre individuálny rozvoj človeka. Zároveň od členov rodiny vyžaduje, aby vyšli zo seba a hľadali dobro v interakcii s najbližšími. Funkčná rodina tak prirodzene tlmí "úlety" vychádzajúce z individualizmu (lebo vie, že človek sám nič nezmôže a nedokáže bez druhých dosiahnuť šťastie) a kolektivizmu (pretože vie, že je nemožné, aby veľký kolektív napĺňal očakávania a potreby menších komunít a jednotlivcov a ich slobodnú sebarealizáciu). Funkčná rodina v sebe spája to dobré z oboch prístupov. Umožňuje individuálny rozvoj jednotlivca a pripravuje ho na život v spoločenstve, v kolektíve. Prirodzene sprostredkováva vedomie vlastného dobra, dobra spoločného a ich vyváženie. A to je presne to, čo sa historicky ukazuje ako najlepšia paradigma pre humánnu a spravodlivú spoločnosť.

Rodinná politika

Na podporu a riadenie tejto paradigmy slúži rodinná politika. Jej prierezový a nadrezortný prístup vníma rodinu ako základnú bunku spoločnosti, z ktorej spoločnosť pozostáva a ktorú spoločnosť rešpektuje ako základný priestor životnej reality. V tejto schéme štát slúži rodine a nie naopak. Sú v nej organicky prítomné princípy progresu (spoločného dobra), subsidiarity a solidarity, ktoré sa vzájomne ovplyvňujú a vyvažujú. Sekundárnym dôsledkom takéhoto stavu je aj nižšia náchylnosť na utiekanie sa k extrémnym riešeniam. “Rodina je v spoločnosti najlepšou zárukou proti každému individualistickému alebo kolektivistickému odklonu, pretože tam je osoba stále v centre pozornosti ako cieľ a nikdy nie ako prostriedok.” Kompendium sociálnej náuky Cirkvi, 213

Rodina - riešenie i hrádza

Niet sa čo čudovať, že v ideologicky podmiené režimy sa usilujú prirodzenú rodinu získať pre seba a svoje ciele alebo ju zničiť ako hrozbu. Rodina ale nie je ani otrokyňou štátu, ani jeho ohrozenie, ale riešenie. Ak chceme efektívne pôsobiť proti rôznym formám extrémizmu, je najlepšou prevenciou ochraňovať a podporovať rodinu.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Minúta po minúte: Bezpečnostná rada hovorila o celoplošnom testovaní

Pribudlo ďalších šesť úmrtí na Covid-19, zomrel aj lekár z Oravy.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Premiér nie je Ali paša

Matovič si zasa nesplnil politickú úlohu.

Matovič hovorí o dobrovoľnosti. Kto však nebude mať test, hrozí mu karanténa

Na test stačí prísť na najbližšie odberné miesto.


Už ste čítali?