reklama

Ľudskosť sa nedá prikázať, ale ukázať áno

Som azda jediný z tu zhromaždených, ktorý videl výstavu, proti ktorej sme sa dnes rozhodli protestovať. Stalo sa tak neplánovane po skončení rozhovoru, ktorý sme spolu so zástupcom organizátora výstavy poskytli v živom vstupe do správ STV. Po výstave ma previedol práve môj oponent a mali sme tak možnosť sa aj pozhovárať uprostred lesa vystavených mŕtvol, očividne aziatov.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (10)
Obrázok blogu

Môj sprievodca bol príjemný spoločník a jeho inteligentný a priateľský, v obchodnom žargóne by sme povedali „na zákazníka orientovaný", prejav ostro kontrastoval s realitou, ktorá bola okolo nás, čo u mňa spolu s tmavým prostredím výstavy vyvolávalo dojem akoby som sa ocitol v niektorom z bizarných filmov Davida Lyncha či Tima Burtona. Z výstavy mi zo všetkých „exponátov" utkveli najmä vedľa seba naukladané mŕtvolky detí v rôznom stupni vývinu takmer od počatia, až po dieťa asi v šiestom mesiaci prenatálneho vývinu. Pomyslel som si, že tie asi ťažko dali súhlas na to, čo s nimi urobili. Ale nepovedal som nič, nemalo to zmysel.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Čo ma na mojom sprievodcovi zaujalo asi najviac bola jeho viera, že boli splnené všetky etické a právne normy na to, aby tieto telá mohli byť takto upravené a vystavené. Keby sme žili v inej dobe, asi by som uveril jeho viere, ale keďže žijeme v takej, v ktorej sa často pochybuje aj o evidentnej a preukázateľnej pravde, nemohol som sa ubrániť pocitu, že sa jedná o pretvárku, či presnejšie povedané vedomé zakrývanie si očí a rozumu pred tušenou a predpokladanou pravdou. Pravdou o tom, že tieto telá pochádzajú z krajiny, v ktorej je najviac popráv na svete, v ktorej prišli milióny žien o svoje nenarodené dieťa v dôsledku politiky jedného dieťaťa, v ktorej vládne komunistický systém jednej strany všeobecne známy svojim postojom k ľudským právam.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ale podpobný pocit som mal aj z reakcií obhajcov tejto výstavy z radov našich spoluobčanov. Mimovoľne som si pri nich spomenul na Kaya, ktorého tak silne omámila črepina zo zrkadla Snehovej kráľovnej, že nepoznal ani Gerdu a dokonca nepoznal ani to, kým bol predtým. Na to, aby precitol bolo treba nesmierne Gerdino úsilie, jej cesta na kraj sveta a slzy bolesti a lásky.

Obávam sa, že po tejto skúsenosti s postojmi našich spoluobčanov k výstave vystavujúcej mŕtvoly obyvateľov Číny, tu dnes nie sme len preto, aby sme bránili ľudské práva ľudí perzekuovaných v Číne a iných krajinách, ale týmto bránime samotné autentické ľudské práva a citlivosť na ľudské práva aj v našej krajine. Pretože je stále menej zrejmé to, že základné ľudské práva nie je možné vytvárať a upravovať si podľa seba, ale že je ich možné iba rozpoznávať a rešpektovať. Stojí pred nami rovnaká výzva ako pred Gerdou. A podobne ako ona sama nemala predstavu ako prekonať čaro Snehovej kráľovnej, tak ani my nevieme a nemáme jasno ako priviesť svet k dodržiavaniu ľudských práv. Ale som si istý, že ak sa do tohoto úsilia vložíme so všetkou zanietenosťou a odhodlanosťou, opäť podobne ako Gerda, dokážame prinavrátiť do tohto sveta ľudskosť, ktorá je nerozlučne spojená s rozpoznaním a uznaním ľudských práv.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Marek Michalčík, podpredseda Fóra života

Pripravené k verejnému zhromaždeniu „Porušovanie ľudských práv cez výstavu The Human Body a nečinnosť slovenských orgánov" pri príležitosti medzinárodného dňa ľudských práv, 10. 12. 2012.

Marek Michalčík

Marek Michalčík

Bloger 
  • Počet článkov:  30
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Hlavný koordinátor Národného pochodu za život, správca Nadácie Prameň, profesne sa venuje manažmentu a marketingovej komunikácii neziskových organizácií; kandiduje na poslanca do NR SR vo voľbách v roku 2020 za KDH Zoznam autorových rubrík:  NázorníčekZážitníčekRodinaRecenzieSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu